Rating: 1 ster
1 stem

Theater in de aula

van het Amsterdams Lyceum door de Theaterklas


De voorstelling wordt opgevoerd door de theaterklas van Het Amsterdams Lyceum in de aula van de school op woensdag ochtend, 14 december, vlak voor de Kerstvakantie. Met een aantal 4de klassen gaan we kijken naar deze voorstelling en wordt ons gevraagd om een recentie te schrijven voor het vak CKV.

 

Waar gaat de voorstelling over?

De voorstelling gaat over een aantal personen die op vakantie gaan met de trein. Er is geen duidelijke hoofdpersoon. De trein lijkt kapot te gaan, de remmen lijken stuk. Dan breekt er paniek uit. De pasagiers denken dat de trein nu door zal rijden tot deze zich ergens te pletter zal rijden. De toneelspelers denken dat de trein niet gestopt kan worden. Er is veel emotie in het stuk. Er ontstaan gevechten onderling en personages komen zelfs te overlijden.

Toch blijkt de trein aan het einde te stoppen, iedereen blij en dat is ook het einde van deze voorstelling. Het is een abrupt einde en ook niet echt verwacht. 

 

Hieronder vertel ik iets over de kenmerken van dit theaterstuk opgevoerd door de theaterklas van Het Amsterdams Lyceum.


Kenmerk Uitleg
Decor Het was duidelijk te zien dat er een trein op het toneel stond. Dit was best mooi gedaan voor een schooltoneelstuk.
Geluid Er wordt niet gezongen in dit toneelstuk. Er wordt alleen gesproken. In de aula kan je het wel goed verstaan.
Beweging Er worden geen specifieke bewegingen gemaakt, zoals dans. Het is allemaal vrij statisch, mensen die lopen over het podium en zitten in de trein.

Wat ik van deze voorstelling vind?

Ik vind de voorstelling niet al te best.

Ik zou deze theatervoorstelling niet aanraden aan anderen. Het was te duidelijk dat dit geen professionals waren. De toon was te dramatisch voor mijn smaak. En ik miste een echt verhaal. Het kwam over als een paniekerige toestand en dan opeens een einde dat niet helemaal in het verhaal past.

Ik kan mij voorstellen dat de ouders van de toneelspelers het wel leuk vinden om hun kind te zien optreden. Dat is helaas anders als mede-scholier.

Samenvattend is het best lastig hier veel over te vertellen. Ik ben echt geen fan en wil eigenlijk niet meer woorden gebruiken om het stuk af te kraken. De theaterklas heeft zijn best gedaan en veel tijd en aandacht gestopt in het maken van een toneelstuk.